Clubhuis

Verhuur
Wij bieden ons clubhuis niet aan voor verhuur. Dit vanwege de reeds drukke bezetting. Hier zijn geen uitzonderingen op.

Sinds 2016 noemt Scouting Heidepark het clubhuis “Bergzicht” zijn thuis. Het is een moderne en omgevingsvriendelijke blokhut tussen de natuur.

Op de rand tussen Hilversum Oost en bosgebied Anna’s Hoeve heeft het clubhuis een ideale ligging. Op de locatie stond in de jaren ’60 een grote speeltuin. Van de attracties zijn hier en daar nog sporen te zien rondom het terrein.

Het gebouw is ontworpen door architect Han Harleman en is simpel in idee: een rechthoek met twee speellokalen aan de uiteinden en in het midden de hoofdingang met een keuken, douche en toiletten. Op de hoeken van het gebouw zijn extra ingangen gemaakt in de lokalen, zodat deze verbonden zijn met de buitenwereld. Het dak is geknikt, wat zorgt voor een ideale hoek voor de zonnepanelen op het dak.

Voor de aanleg van de nabijgelegen nieuwbouwwijk Anna’s Hoeve werd een groot aantal bomen gekapt. De gekapte bomen zijn hergebruikt als gevelbekleding voor het nieuwe clubhuis, om zo bij te dragen aan de duurzaamheid. Hierdoor gaat het gebouw goed op in de omgeving.

Binnen is het Scoutslokaal versiert met aandenkens aan de lange historie en recente avonturen. Tafels en banken geven de mogelijkheid om binnenactiviteiten te doen. Ook beschikt het lokaal over een bar en open haard. De lamp aan het plafond, een oud wiel, hing al in de jaren ’30 aan het plafond als kroonluchter van het toenmalige clubhuis.

Het Welpenlokaal verricht een meer flexibelere taak en is standaard ingericht met tafels en stoelen. Het is een lichtte, open ruimte met ramen die kunnen worden afgesloten met luiken.

Nog altijd wordt het terrein door de vrijwilligers uitgebreid met elk jaar nieuwe kleine projecten. Zo is er een houthok, staan er speeltoestellen en is er sinds 2018 een vuurkuil achterop het terrein geschikt voor een kampvuur met een grote groep.

Scouting Heidepark verhuurt het clubhuis doordeweeks aan de kinderopvang BSO Heidepark en incidenteel aan de gemeente. Zo is het gebouw de hele week vast in gebruik. Er is door deze samenwerking geen mogelijkheid om het gebouw aan scoutingverenigingen of anderen te verhuren.

Met de bouw van de nieuwe woningen wil de gemeente ook de Weg Over Anna’s Hoeve verleggen. Deze doorgaande weg zal dan niet langer langs het clubgebouw lopen, maar langs de spoorlijn. De drukke autoweg zal plaats maken voor een fietspad, wat de situatie voor de leden veiliger en rustiger zal maken. Het gebouw blijft per fiets goed bereikbaar, bezoekende auto’s zullen verderop moeten parkeren richting de voetbalvelden.

De plattegrond hieronder geeft een beeld van de visie van de gemeente.